آب تمام نقاط مشهد حد قابل شرب دارد برگزاری نخستین رویداد نوآوری‌های اجتماعی آب شهری در مشهد  از تماس‌های عجیب و غریب با سامانه تلفنی آتش نشانی مشهد تا بیش از ۱۷ هزار تماس مزاحمی در ۲ هفته شکستن رکورد تولید آسفالت با تولید ۳۲ هزار تن در مشهد پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی بخش سازه‌ای ایستگاه‌های فاز اول خط‌سه مترو مشهد ویژه‌برنامه‌های خیابان «در مسیر بهشت» هم‌زمان با میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | گلایه شهروندان از مشکلات بعضی از دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد نژادحسین: مشکل ترافیک ۴۴ نقطه در مشهد با اصلاح هندسی رفع می‌شود اعمال‌قانون ۲۳۲۹ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازگشایی محور طبس _ بردسکن هوای کلانشهر مشهد امروز در وضعیت هشدار قرار دارد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مأموریت ویژه آتش‌نشانان در طوفان شب گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیگیری وعده‌های شهرداری منطقه‌۱۲ مشهد در تریبون مردمی محله امیریه اتوبوس‌های آلمانی به خیابان‌های مشهد می‌آیند| ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم تاکسیران امانت‌دار مشهدی سه میلیارد ارز را به صاحبش برگرداند استفاده ۳۷ درصد مشترکین مشهدی از پاداش صرفه جویی آب (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) یادی از محله «نیزه» مشهد و نیزار‌های گمشده‌اش رینگ پیرامونی بوستان کرامت مشهد ۶۵ درصد پیشرفت داشته است | عملیات احداث این پارک تا مرداد به پایان می‌رسد
سرخط خبرها

اداره شهر از منظر دیگر

  • کد خبر: ۱۱۱۷۶۶
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
اداره شهر از منظر دیگر
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

در یکی از بند‌های مهم چرخش‌های تحول آفرین سند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، بر موضوع «مدیریت هماهنگ و تقسیم کار بین نهادی به جای مدیریت جزیره‌ای و برنامه‌های بخشی» تاکید شده است.

امروز مدیریت شهری تکالیف چالشی و مهمی برای اداره شهر پیش روی خود دارد؛ ازطرفی قوانین ناکارآمدی که گاه سال‌ها از عمر تصویب آن‌ها گذشته است و نیاز به تازه گردانی دارد و در کش وقوس روند‌های اداری گرفتار شده است، ازطرفی نبود مدیریت یکپارچه شهری که تناسب دامنه اختیارات و وظایف را برای مسئولان اداره شهر کاملا به هم زده است و از طرف دیگر، مطالبات عمومی شهروندان، دولت و رسانه‌ها از مدیریت شهری که هر روز بیشتر و بیشتر هم می‌شود.

البته اینکه آرام آرام شهرداری‌ها پشتوانه‌ای مناسب برای دولت و مردم در شهر‌ها محسوب شده اند و به خصوص در بحران‌ها و بزنگاه‌ها بسیاری از مشکلات را حل می‌کنند، اتفاق خوبی است، اما قاعدتا پاسخ به آن، نیازمند تحقق پیش نیاز‌هایی است.

یکی از این پیش نیازها، مدیریت، هماهنگی و تقسیم کار مناسب بین نهادی است. نقطه ایده آل برای شهر، رسیدن به سیستم جامع و یکپارچه مدیریت شهری است که باتوجه به وضعیت فعلی نظام اداری کشور، تحقق آن بسیار زمان گیر و پرهزینه است، بنابراین اکنون که این مهم در مرحله اجرا با مشکلات فراوانی روبه روست، باید با ایجاد هماهنگی‌های مناسب، نشست و تعامل منظم و مستمر بین مسئولان، نگاه جزیره‌ای و برنامه‌های بخشی را کنار زد و به سمت وحدت در هدف و عمل برای پیشرفت شهر حرکت کرد.

شهر درحال توسعه و پیشرفت است و هر روز عرصه‌های جدیدی برای تلاش و فعالیت پیش روی شهرداری‌ها قرار می‌گیرد، پس نمی‌توان منتظر تشریفات اداری ماند. باید با رویکرد عالمانه و منطقی برای تعریف صحیح و مناسب مسائل شهری و به کارگیری راه حل‌های بهینه اقدام کرد و با هم اندیشی و مشارکت همه مسئولان در نهاد‌های مختلف، از محدودیت‌ها و بهانه‌ها گذر کرد و توفیقات سیستم را رقم زد.

اکنون در ساختار مدیریت شهری، تعامل و ارتباطات درون و میان نهادی، اهرمی برای بهینه سازی عملکرد سازمانی به حساب می‌آید و بسیاری از ناکارآمدی‌های مدیریت شهری که درحال حاضر وجود دارد، به ویژه در کشور‌های درحال توسعه، ناشی از تنوع و تکثر چالش‌های شهری و نبود امکانات و توانایی حداکثری مدیریت شهری برای حل مسائلی همچون فقر، بیکاری، ناهنجاری‌های اجتماعی، تراکم اخلاقی، حاشیه نشینی، ترافیک و... است.

شهر پیشرفت نمی‌کند مگر با مشارکت و وحدت در هدف و عمل میان مدیریت شهرداری، نهاد‌های شهری و شهروندان.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->